Tagi

, , , , , ,

Blizna“Blizna” – Anthony Kiedis i Larry Sloman

tytuł oryginału: Scar Tissue

przekład: Alina Siewior-Kuś

liczba stron: 456

wydawnictwo: Sonia Draga, 2005

moja ocena: 6/10 (dobra)

Wydaje się, że każdy choć raz słyszał jego głos. Może nie koniecznie każdy wie, jak wygląda, ale na pewno każdy kojarzy go z zespołem Red Hot Chili Peppers. Ich piosenki są czasem lepsze, czasem gorsze – jak to bywa w twórczym życiu. Jednak wciąż skupiają zainteresowanie słuchaczy i zapewniają Papryczkom oddanych fanów. Mimo całej sympatii, jaką darzę ten zespół, nie chciałam skupiać się na muzyce, a na biografii jednej z większych osobistości współczesnego rocka. Mam tu na myśli Anthony’ego Kiedisa.

Scena to scena, nie ma na niej miejsca na granice.

Czytając tę biografię zachwycałam się nad treścią i lekkością przekazu. Nie wiedziałam, czy jest to zasługa barwnego życia Kiedisa, czy też dobrego pióra Slomana. Jedno jest pewne – wciągnęłam się. Opowieść zaczyna się w chwili poczęcia Anthony’ego i opisuje lata między jego urodzinami w 1962 r., a końcem trasy koncertowej w 2004 r. Zawiera wszelkie ważniejsze historie związane zarówno z Anthonym, jak i całym zespołem. Czasem ma się wrażenie, że książka jest zwykła fikcją literacką, gdyż zapamiętanie tak wielu szczegółów, nawet z własnego życia jest niemożliwe. „Blizna” wręcz z zegarmistrzowską precyzją opisuje każdy kolejny dzień wokalisty. Przyjaźnie, początki grania, początki ćpania, pierwsze miłości i seksualne spotkania z dziewczynami… Te opowieści, przyprawiają o wypieki.

Nikt mi nie powiedział, że ćpun na głodzie nie powinien po wypiciu trzech wiader piwa siadać za kierownicą.

Jednak po przeczytaniu około połowy książki, pojawianie się wciąż tych samych schematów zwyczajnie zaczyna nudzić. Szybkie zmiany dziewczyn, dużo seksu i narkotyków, a także wariackich historii nie szokuje już tak, jak to było na początku. Kiedisowi nie można odmówić jednego – szczerości. Krytyczne oko na swoje wspomnienia i młodzieńcze pomysły, a także rozliczenie ze swoimi nałogami nie należy do najłatwiejszych. Tak samo, jak przytoczenie nazwisk wszystkich kochanek, które (jak po publikacji książki zauważył A.K.) mogą nie być z tego powodu szczególnie zachwycone.

Po zakończeniu lektury pojawia się refleksja, że mimo wszystko jest to interesująca książka. Oprócz szalonych przeżyć Kiedisa jest to niesamowita opowieść o ludzkich słabościach, lekkomyślnych decyzjach i konsekwencjach, jakie należy ponieść za swoje czyny. Anthony odniósł sukces, nie tylko za sprawą osiągnięć muzycznych, ale również dlatego, że wygrał walkę z narkotykami. Wygrał walkę o życie.

Pozycja szczególnie polecana fanom Red Hot Chili Peppers.

©podpis 2

