Tagi

, , , , , , , ,

“Trzeci klucz” – Jo Nesbø

tytuł oryginału: Sorgenfri

seria: „Trylogia z Oslo” (cz. 2), seria z Harrym Hole (cz. 4), Ślady Zbrodni

przekład: Iwona Zimnicka

liczba stron: 426

wydawnictwo: Dolnośląskie, 2010

moja ocena: 8/10 (rewelacyjna)

Mogę śmiało powiedzieć, że jest to jedna z lepszych powieści kryminalnych, jakie miałam okazję ostatnio przeczytać. Chociaż „Trzeci klucz” stanowi drugą część tzw. „Trylogii z Oslo” –  jest to moje pierwsze spotkanie z twórczością Jo Nesbø. Mało tego, to moje pierwsze spotkanie z literaturą norweską, a nawet z całą literaturą skandynawską! Dość długo opierałam się modzie na czytanie kryminałów skandynawskich. Jednak podczas pobytu u znajomych, właśnie ta książka wpadła mi w ręce. Zaczęłam czytać i tak się wciągnęłam, że musiałam ją koniecznie pożyczyć i dowiedzieć się „co dalej”. Pisałam już o tym tutaj. Cieszę się, że zaczęłam właśnie od Nesbø, bo jego twórczość zachęca do czytania innych tego typu książek.

Wszyscy pytają, jaki jest sens życia, a nikt nie pyta, jaki jest sens śmierci.

Otóż w „Trzecim kluczu” już po raz czwarty mamy okazję towarzyszyć komisarzowi Harry’emu Hole w jego śledztwach. Tym razem stoi przed nim rozwikłanie napadu na bank, podczas którego zastrzelono jedną z pracownic oddziału. Poza tym spotyka się ze swoją byłą kochanką, która niedługo po tym zdarzeniu zostaje znaleziona martwa we własnym mieszkaniu. Ponieważ Harry był zbyt pijany, nic nie pamięta z owego wieczoru. Zastanawia się, czy to nie on stoi za tym zabójstwem. Aby nie być łączonym ze sprawą, nie ujawnia, że spędził z ofiarą jej ostatni wieczór. Zaczyna prowadzić śledztwo na własną rękę. Sprawę nieco komplikują tajemnicze maile, które świadczą o tym, że ktoś wie, gdzie Harry spędził ostatnią noc.

Nie myśl o tym, czego szukasz. Myśl o tym, co znajdziesz. Dlaczego to tu jest? Czy powinno tu być? Co oznacza? To tak jak czytanie. Jeśli myślisz o «l» patrząc na «k», nie zrozumiesz żadnego słowa.

Akcja kryminału jest ciekawa, dynamiczna i wielowątkowa. Nie mamy do czynienia z jedną zbrodnią, a z wieloma. Przenikają się tutaj wydarzenia bieżące z niewyjaśnionymi sprawami z przeszłości. Co chwile poznajemy nowych bohaterów, którzy w jakiś sposób są związani z ofiarami. Naturalnie stają się oni potencjalnymi podejrzanymi. Nic nie jest takie proste, jakim się na początku wydaje. Nesbø w inteligentny sposób naprowadza czytelnika na pewne rozwiązania, po czym szybko je wyjaśnia i okazuje się, że nasze domysły były błędne. Takim sposobem, prawie do ostatnich stron nie jesteśmy pewni i zadajemy sobie pytania: „kto tak naprawdę zabił?”, „co się tam wydarzyło?”.

Nie chcę pisać nic więcej o fabule książki, żeby nie zdradzić zbyt wielu szczegółów. Natomiast z czystym sumieniem polecam tę książkę każdemu, kto choć trochę lubi kryminały. Na pewno się nie zawiedziecie!

Na koniec chcę jeszcze zwrócić uwagę na okładkę, która jest świetna i bardzo trafia w mój gust. Utrzymana w stylu, w którym Wydawnictwo publikuje wszystkie najnowsze książki Jo Nesbø, a także kolejne wydania jego starszych książek.

©podpis 2

