Nareszcie przyszła pora na podsumowanie całego pierwszego roku istnienia Bookowni w blogosferze. Z moich obliczeń wynika, że przeczytałam 30 książek. Dla niektórych będzie to „tylko” lub „zaledwie”, ale dla mnie jest to „aż”. Co prawda nie zbliżyłam się nawet do zaplanowanych 52 książek, ale przekroczenie połowy tej magicznej liczby to mój osobisty sukces. Nigdy wcześniej nie podliczałam, ile czytuję rocznie, ale myślę, że nie więcej niż 20 książek beletrystycznych. Szczególnie biorąc pod uwagę opasłe studenckie lektury, które zaburzały czas przeznaczony na czytanie.

podsumowanie roku

30 książek przeczytanych w 2013:

  1. Mapa i terytorium” – Michel Houellebecq, W.A.B., 2011
  2. Blizna” – Anthony Kiedis i Larry Sloman, Sonia Draga, 2005
  3. Wyspa tajemnic” – Dennis Lehane, Prószyński i S-ka, 2010
  4. Trzeci klucz” – Jo Nesbø, Wydawnictwo Dolnośląskie, 2010
  5. Legendy Rocka” – Ernesto Assante, Wydawnictwo Olesiejuk, 2011
  6. Pretty Little Liars. Kłamczuchy” (cz. 1) – Sara Shepard, Wydawnictwo Otwarte, 2011
  7. Zło” – Jan Guillou, W.A.B., 2012
  8. “Przeminęło z wiatrem” (T. 1) – Margaret Mitchell, EM, 1997
  9. Atlas Chmur” – David Mitchell, Bellona, 2006
  10. Z przejmującego zimna” – John le Carré, Świat Książki, 2008
  11. Moja historia czytania” – Alberto Manguel, MUZA, 2003
  12. Plotkara” (cz. 1) – Cecily von Ziegesar, Amber, 2003
  13. “Wielki Gatsby” – Francis Scott Fitzgerald, Libros, 2002
  14. Tożsamość Bourne’a” – Robert Ludlum, Amber, 2002
  15. “Plotkara. Wiem, że mnie kochacie” (cz. 2) – Cecily von Ziegsar, Amber, 2003
  16. “Dracula” – Bram Stoker, Vesper, 2011
  17. Zakład pogrzebowy przedstawia! Dobrze, że do nas trafiłeś” – Peter Wilhelm, Academicus, 2013
  18. Anioły i Demony” – Dan Brown, Albatros-Sonia Draga, 2004
  19. Lista marzeń” – Lori Nelson Spielman, Rebis, 2013
  20. Rzym” – Sari Gilbert, Michael Brouse, G+J, 2011
  21. Rzym. Sztuka i architektura” – Brigitte Hintzen-Bohlen, H.F. Ullmann, 2009
  22. Rzym i jego czarna arystokracja. Spacerownik historyczny” – Wojciech Ponikiewski, Agora, 2012
  23. Rzym. Top 10” – Reid Bramblett, Jeffrey Kennedy, Wiedza i Życie, 2004
  24. Florence + The Machine. Głos wszechmogący” – Zoë Howe, InRock, 2013
  25. “Harry Potter i Kamień Filozoficzny” – J.K. Rowling, Media Rodzina, 2000
  26. “Pan Lodowego Ogrodu” (cz. 1) – Jarosław Grzędowicz, Fabryka Słów, 2009
  27. Ludzie to idioci! czyli jak rujnujemy sobie życie na własne życzenie i jak to zmienić” – Larry Winget, Druga Strona, 2013
  28. “Zamknij się! przestań narzekać i zacznij żyć! czyli kopniak ku lepszemu życiu” – Larry Winget, Druga Strona, 2013
  29. “Serce nie do pary. O księdzu Janie Twardowskim i jego wierszach” – Waldemar Smaszcz, IW Erica, 2013
  30. Morderstwo w Boże Narodzenie” – Agata Christie, Wydawnictwo Dolnośląskie, 2011

Wśród nich znalazły się najróżniejsze pozycje: literatura dla dzieci/młodzieży, literatura obyczajowa, horrory, fantasy(lit. fantastyczną), biografie, poradniki, eseje… Jednak najwięcej przeczytałam książek kryminalno-sensacyjnych lub takich, w których występuje wątek kryminalny (9). Kilka książek należało do tzw. kanonu światowej literatury i jest zaliczane do klasyków (4). Mimo to przeważająca większość (26) to książki współczesne. Poza tym miałam okazję przeczytać aż 6 nowości, jakie pojawiły się na polskim rynku. Przeważała twórczość zagranicznych pisarzy (27), przy zaledwie 3 polskich autorach.

W tym czasie moja domowa biblioteczka wzbogaciła się o kilka nowości, a dokładnie 33! Część z nich było własnym zakupem, a część prezentem od najbliższych oraz wydawców.

Zaczęłam kilka obiecujących serii, m.in. serię z Harrym Hole (Jo Nesbø), z Jasonem Bournem (Roberta Ludluma), z Pretty Little Liars (Sary Shepard), a także z Harrym Potterem (J.K. Rowling).

Największe objawienia roku, które mnie urzekły to:

„Wyspa tajemnic” D. Lehanne’a, „Moja historia czytania” A. Manguela, „Atlas Chmur” D. Mitchella, „Trzeci klucz” J. Nesbø, „Tożsamość Bourne’a” R. Ludluma

Z drugiej strony rozczarowały mnie największe buble roku, czyli:

„Plotkara” C. von Ziegesar, „Mapa i terytorium” M. Houellebecq’a, “Zakład pogrzebowy przedstawia! Dobrze, że do nas trafiłeś” P. Wilhelma, „Wielki Gatsby” F.S. Fitzgerlada

A teraz trochę statystyki:

Nie udało mi się ocenić wszystkich przeczytanych tytułów. Mimo to śmiało mogę powiedzieć, że czytałam bardzo dobre książki, ze średnią oceną 7/10. Łączna liczba przeczytanych stron to 10 844, czyli średnio dziennie czytałam 30 stron. Tym samym wyszło, że moje książki miały średnio po 361 stron. A wszystkie moje refleksje związane z czytelniczym życiem zapisałam w 100 postach!

Cóż mogę więcej dodać – oby 2014 okazał się jeszcze lepszy, bardziej obfity w ilość, a także jakość czytanych książek!

