Tagi

, , , , , , , , ,

“Harry Potter i Komnata Tajemnic” – J.K. Rowling

tytuł oryginału: Harry Potter and The Chamber of Secrets

seria z Harrym Potterem (cz. 2)

przekład: Andrzej Polkowski

liczba stron: 364

wydawnictwo: Media Rodzina, 2000

moja ocena: 7/10 (bardzo dobra)7 na 10

Po przeczytaniu pierwszej części przygód Harry’ego Potter, poczułam się jak zaczarowana. Zupełnie pochłonęła mnie ta historia stworzona przez J.K. Rowling. Wtedy też postanowiłam, że nie mogę czekać ani chwili dłużej i zakupiłam całą serię (pisałam o tym tutaj).

Wydaje się, że o Potterze powiedziano już wszystko, więc moja opinia na pewno nie będzie zaskakująca. Pominę wszelkie wstępy i od razu przejdę do przedstawienia fabuły. Jeżeli jakimś cudem jeszcze nie wiesz, o czym jest ta książka to odsyłam do recenzji pierwszej części, czyli „Harry’ego Pottera i Kamienia Filozoficznego” (tutaj).

 To nasze wybory ukazują, kim naprawdę jesteśmy,
o wiele bardziej niż nasze zdolności.

Po niesamowitym roku w Hogwarcie, Harry znów powrócił na wakacje do ciotki i wujka. Pewnego dnia odwiedza go tajemniczy Zgredek i prosi, aby już nigdy nie wracał do Hogwartu, gdyż czeka go tam niebezpieczeństwo. Jednak Harry nie wyobraża sobie życia bez magii. Postanawia zaryzykować i mimo wszystko wyruszyć ponownie do szkoły. A tam dzieją się coraz dziwniejsze rzeczy. W niewyjaśnionych okolicznościach ginie kotka Filcha, a napis na miejscu zbrodni głosi, że komnata tajemnic została otwarta i wrogowie dziedzica mają się strzec. W Hogwarcie zapada atmosfera strachu, a to nie koniec ofiar.

Harry wraz z Ronem i Hermioną, angażują się w rozwiązanie zagadki, czym jest owa komnata tajemnic oraz kto stoi za wszelkimi zbrodniami w Hogwarcie. Jednak nie będzie to łatwe zadanie. W tej części J.K. Rowling pokazuje drugą, nieco mroczniejszą stronę magii, która potrafi być bardzo niebezpieczna. Bliżej poznajemy także losy Lorda Vordemorta, który bynajmniej nie pozostaje jedynym złym w świecie czarodziejów.

We śnie człowiek znajduje się we własnym świecie.
Czasem pływa w głębokim oceanie,
a czasem robi pierwszy krok w chmurach.

Druga część serii o Harrym Potterze wzbudziła u mnie podobne emocje, co pierwsza. Porównując obie te książki, uważam, że są na równym, bardzo dobrym poziomie. Obie zupełnie przenoszą czytelnika (nawet tego dorosłego) w zwariowany świat magii. Autorka umiejętnie buduje napięcie, które wzrasta z kolejno przewracanymi stronami. Język, jakim się posługuje jest przystępny i niezwykle przyjemny w odbiorze. Trafiający do każdego czytelnika, bez względu na wiek.

Mnie osobiście bardzo podoba się kierunek, w którym zmierza Rowling. Stopniowo odchodzi od łagodnej fabuły, na rzecz wprowadzenia elementów grozy. Taki klimat jest jeszcze bardziej intrygujący, a to sprawia, że bardzo trudno oderwać się od tej książki.

©podpis 2

 

