Tagi

, , , , , ,

9788378959816_Moje-cudowne_orginal“Moje cudowne życie i inne katastrofy” – Catherine Wilkins

tytuł oryginału: My brilliant life and other disasters

przekład: Anna Zeller

liczba stron: 224

wydawnictwo: Zielona Sowa, 2014

moja ocena: 7/10 (bardzo dobra) 7 na 10

W ostatnich dniach miałam okazję przeczytać książkę Catherine Wilkins „Moje cudowne życie i inne katastrofy”, drugą część zabawnej powieści dla młodszych nastolatek. Już od pierwszych stron nasunęło mi się skojarzenie, że książka przypomina Dziennik Bridget Jones w wersji dla nastolatek. To pełna humoru opowieść, której narratorką jest jedenastoletnia Jessika Morris, pozwalająca poznać swoje problemy, sposób myślenia i podejście do życia.

Cała akcja rozpoczyna się w momencie planowania piżama party przez Jessikę, jej przyjaciółkę Natalię i niedawnego wroga – Amelię. W ubiegłym semestrze przyjaźń dziewcząt była wystawiona na poważną próbę, a do rozłąki przyjaciółek przyczyniła się właśnie Amelia. Wszystko wskazuje na to, że w tym semestrze kryzys został zażegnany, tymczasem na imprezie u Amelii ma się pojawić jej superwyluzowana kuzynka Scarlett. W tym momencie nadciągają kolejne burzowe chmury nad głową Jessiki, a w jej życiu nastąpi wiele zmian.

Do tej pory nie wiedziałam, że wyrażanie siebie może być dla mnie takie ważne. Teraz, jeśli przytrafi mi się coś przykrego, będę mogła obśmiać to w komiksie i od razu poczuję się lepiej, Odkąd narysowałam Amelię jako owcę, mam wrażenie, że nikt i nic mnie już nie zrani. Co jest, mamo? Mam szlaban? Uważaj, bo zrobię o tobie komiks! Cha, cha!

Oprócz przyjaźni z Natalią, Jessikę interesują komiksy, które rysuje do szkolnego fanzinu, czyli swego rodzaju gazetki szkolnej. Z tym wyjątkiem, że w przeciwieństwie do gazetki szkolnej, fanzin nie może ona trafić w ręce nauczycieli… Jessika czuje się artystką, sławą, która zaczyna dawać autografy i podpisywać się pod swoimi rysunkami. Jak okazuje się podczas wspomnianego piżama party, Scarlett też rysuje komiksy, sporo o nich wie i… próbuje zająć miejsce Jessiki w fanzinie. Ekipa redakcyjna polubiła Scarlett i tylko Jessika wie o tym, że ta dziewczyna nie jest do końca tak kryształowa, za jaką chce uchodzić. W tle toczą się sprawy szkolne, lekcje i projekty, które odbijają się na relacjach Jessiki z otoczeniem. Przybliżona jest również rodzina nastolatki, borykająca się z problemami finansowymi.

Pomimo tego, że książka nie jest polskiego autora, sądzę iż można ją doskonale przełożyć na nasze realia. Porusza wiele istotnych dla nastolatek kwestii i problemów, z którymi nie raz się muszą zmierzyć. Być może w jej bohaterkach znajdą swoje bratnie dusze, przyjaciółki lub wrogów. Chociaż można w niej znaleźć morał, jej fabuła jest lekka, przyjemna, a wątki taktycznie się ze sobą przeplatają i łączą. Treść jest tak skonstruowana, że dziewczynki w wieku Jessiki bez problemu poradzą sobie z jej zrozumieniem. Książkę uatrakcyjniają liczne obrazki na wzór komiksowych, rysowanych postaci, co wzmaga odczucie, że czyta się pamiętnik nastolatki.

***

Książkę otrzymałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Zielona Sowa.

©ewa

