Tagi

, , , , ,

5783_99906245783“Rasmus, Pontus i pies Toker” – Astrid Lindgren

tytuł oryginału: Rasmus, Pontus, och Toker

przekład: Anna Węgleńska

liczba stron: 232

wydawnictwo: Nasza Księgarnia, 2016

moja ocena: 8/10 (rewelacyjna)

8 na 10

„Rasmus, Pontus i pies Toker” to kolejna książka Astrid Lindgren, którą w ostatnim czasie przeczytałam. Po tytuły jej autorstwa sięgam trochę z ciekawości, trochę w ramach przypomnienia książek swojego dzieciństwa. Lektura ostatniej powieści, po raz kolejny pokazała, że styl pisania Lindgren sprawia, że są one ponadczasowe i spodobać się mogą czytelnikom w każdym wieku. Choć niektóre jej książki czytałam jako dziecko, teraz odkrywam je na nowo. Tyle tytułem wstępu, a co skrywa fabuła powieści „Rasmus, Pontus i pies Toker”?

Główni bohaterowie to nastoletni chłopcy szukający przygody, przedsiębiorczy i honorowi. W ich rodzinnym miasteczku Vastanvik niewiele się dzieje, toteż kiedy pojawia się przyjezdne wesołe miasteczko, Rasmusa i Pontusa roznoszą emocje. Nie podejrzewają, że jest to dopiero początek największej w ich życiu przygody… Podstępem udaje im się dostać na pokaz mało przyjemnego połykacza noży, Alfreda. Chociaż jest to ich pierwsze spotkanie z tym człowiekiem, z całą pewnością nie ostatnie.

– No, może zechciałbyś udzielić króciutkiego wyjaśnienia, dlaczego bombardujesz Stickina gumką? – zapytał magister Froberg. – Chyba istnieje jakieś wyjaśnienie tego faktu?
– Nie miałem nic innego – wymamrotał Rasmus. – Nie chciałem piórem.
Pan Froberg pokiwał głową w zadumie.
– Naprawdę? Mam nadzieję, że to nie matematyka, tak przecież mało istotna, cię powstrzymała? Chyba wolno ci rzucać piórami dookoła, jeśli masz na to ochotę?
– No tak, ale pióro będzie mi potrzebne na następnej lekcji, bo mamy dyktando – odpowiedział niepewnie Rasmus.

Kiedy chłopcy przeżywają przygody w wesołym miasteczku, zakochana starsza siostra Rasmusa, Pricken, przechodzi pierwsze rozczarowanie miłosne. W odpowiedzi na ból dziewczyny, brat i jego najlepszy przyjaciel zamierzają zemścić się na Joakimie, który odpowiedzialny jest za cierpienie Pricken. Chłopak pochodzi z bogatej rodziny i kiedy Rasmus z Pontusem zakradają się w nocy do jego domu, by ukraść zdjęcie zakochanej dziewczyny, okazuje się, że włamał się ktoś jeszcze…

Książka interesuje, bawi i wciąga w perypetie głównych bohaterów już od pierwszych stron. Między typowe problemy dzieci w tym wieku, wplecione zostały zabawne dialogi. Do tego dochodzi poważna kradzież i igranie z niebezpieczeństwem. Prywatne śledztwo chłopców prowadzi do Wszawego Dołka – najbardziej tajemniczego i intrygującego miejsca w Vastanvik. Czy skarb zostanie odnaleziony? Co się w nim znajduje? Czy porwany Toker zostanie zwrócony właścicielowi? Powieść choć dedykowana jest młodszym czytelnikom, może okazać się świetną rozrywką także dla dorosłych, którzy chcą się oderwać od szarej, poważnej codzienności.

***
Książkę otrzymałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Nasza Księgarnia.

©ewa

